پرش لینک ها

تغییر نتایج انتخابات آمریکا توسط فضای مجازی

معجزه تغییر اجتماعی فیس بوک

حکمرانی اجتماعی از طریق کلان‌داده چطور انتخابات آمریکا را تغییر می‌دهد؟

نویسندگان

علیرضا حدادی

  • دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه تهران
  • متخصص علوم اجتماعی محاسباتی

محمدرضا دادگستر

  • دانشجوی کارشناسی ارشد سیاست‌گذاری عمومی دانشگاه تهران

چکیده

شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، میدان جدیدی برای حکمرانی و اثرگذاری اجتماعی هستند. اخیراً در رخدادهای مهمی همچون انتخابات، دولت‌ها برای مداخله اجتماعی، به سراغ این میدان آمده‌ و روش‌های شناختی را در آن پیاده‌سازی کرده‌اند. مطالعه تجارب حکمرانی از طریق کلان‌داده‌ می‌تواند برای سیاستگذاران و اندیشکده‌ها آموزنده باشد. هدف این گزارش بررسی تجربه نقش‌آفرینی فیس‌بوک در انتخابات 2010 و 2016 آمریکا بوده است. نتایج حاکی از آن است که بهره‌گیری ایشان از کلان‌داده برای تغییر اجتماعی، شتاب گرفته و گسترش یافته است و در مواردی مانند افزایش مشارکت و سرمایه اجتماعی دولت، کارآمد نیز بوده است. با توجه به برتری نسبی این روش بر روش‌های پارادایم سنتی افکارسنجی از برخی جهات مانند سرعت و حجم داده‌ها، نظام حکمرانی و سیاستگذاری عمومی ایران نیز می‌تواند زیرساخت سامانه‌های برخط وضعیت‌شناسی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را ایجاد کند تا چرخه اثربخشی سیاست‌ها کامل شود. البته به‌کارگیری این مهم در فرهنگ‌های مختلف چون ایران با مخاطرات اساسی روبرو بوده که نیازمند شناخت دقیق ابزارها و لحاظ فلسفه اخلاق روش‌های به‌کارگیری آنهاست.

به اشتراک گذاشتن در

برای ثبت سفارش با کارشناسان ما در ارتباط باشید

شناختیک هرگونه محصول تحلیلی مرتبط با نیاز شما را ارائه می‌کند.

مشاوره

09391003530​

پیشنهادات پروژه

support@shenakhtic.ir