معجزه تغییر اجتماعی فیس بوک
حکمرانی اجتماعی از طریق کلانداده چطور انتخابات آمریکا را تغییر میدهد؟
نویسندگان
علیرضا حدادی
- دکترای جامعهشناسی دانشگاه تهران
- متخصص علوم اجتماعی محاسباتی
محمدرضا دادگستر
- دانشجوی کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران
چکیده
شبکههای اجتماعی در فضای مجازی، میدان جدیدی برای حکمرانی و اثرگذاری اجتماعی هستند. اخیراً در رخدادهای مهمی همچون انتخابات، دولتها برای مداخله اجتماعی، به سراغ این میدان آمده و روشهای شناختی را در آن پیادهسازی کردهاند. مطالعه تجارب حکمرانی از طریق کلانداده میتواند برای سیاستگذاران و اندیشکدهها آموزنده باشد. هدف این گزارش بررسی تجربه نقشآفرینی فیسبوک در انتخابات 2010 و 2016 آمریکا بوده است. نتایج حاکی از آن است که بهرهگیری ایشان از کلانداده برای تغییر اجتماعی، شتاب گرفته و گسترش یافته است و در مواردی مانند افزایش مشارکت و سرمایه اجتماعی دولت، کارآمد نیز بوده است. با توجه به برتری نسبی این روش بر روشهای پارادایم سنتی افکارسنجی از برخی جهات مانند سرعت و حجم دادهها، نظام حکمرانی و سیاستگذاری عمومی ایران نیز میتواند زیرساخت سامانههای برخط وضعیتشناسی در حوزههای مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را ایجاد کند تا چرخه اثربخشی سیاستها کامل شود. البته بهکارگیری این مهم در فرهنگهای مختلف چون ایران با مخاطرات اساسی روبرو بوده که نیازمند شناخت دقیق ابزارها و لحاظ فلسفه اخلاق روشهای بهکارگیری آنهاست.