⭕حکمرانی فضای مجازی به معنای نگاه جامع و چندبعدی به سیاستهاست.
💠در تصویر، اثر رفع انسداد پلتفرمهای خارجی بر ارکان حکمرانی فضای مجازی در ایران مشاهده میشود.
🔴اثر مثبت و منفی در تصویر، در مقایسه با سایر پلتفرمهای فیلترشده ارزیابی شدهاست و در نسبت با سیاست رشد پلتفرمهای داخلی، رفع انسداد همه پلتفرمهای خارجی، اثر منفی دارد.
⬇️در ادامه، برخی آمارهای ارائهشده در تصویر به همراه منابع آنها ذکر شدهاند.
اثرات احتمالی رفع فیلتر هر پلتفرم بر ارکان حکمرانی فضای مجازی
یوتیوب
- روند رو به رشد کاربران در سال ۱۴۰۳ بهگونهای بودهاست که کاربر روزانه آن از ۲.۵٪ به ۸٪ رسیدهاست. (بنا به نتایج پیمایش شناختیک در فروردین ۱۴۰۳ و پیمایش ایسپا در شهریور ۱۴۰۳ )
- اولویت بالای رفع انسداد نسبت به واتساپ از نظر کاربران
- پلتفرم مورد استفاده ۵۱٪ از کسبوکارهای آمریکا در بازاریابی
- امکان ارائه نسخه محلی (ارائه شده در ۸۵ کشور)
- ۸۶٪ از کاربران برای یادگیری و آموزش از یوتیوب استفاده میکنند و ۸۷ درصد از کاربران در آمریکا نیز هدف مشاهده ویدیوهای آموزشی (How to) را در استفاده از یوتیوب، مهم میدانند!
اینستاگرام
تلگرام
واتساپ
- روند نزولی کاربران و خروج ۱۱.۵ میلیون ایرانی از واتساپ
- ضربه به پلتفرمهای داخلی به دلیل غلبه کارکرد پیامرسانی در آنها (۴۴٪ از کاربران، با انگیزه ارسال پیام و ۴۴٪ برای سر زدن به گروههای کاری، از این پلتفرمها استفاده میکنند)
ایکس (توئیتر)
- ۱٪ کاربر روزانه (بنا به نتایج پیمایش شناختیک در فروردین ۱۴۰۳)
- عدم محدودیت محتوای غیراخلاقی بهویژه پورنوگرافی
- در این پلتفرم، اخبار نادرست، ۶ برابر سریعتر نسبت به اخبار واقعی منتشر میشوند