⭕ اگرچه روبیکا و ایتا توانستهاند تبدیل به پیامرسانهای نسبتا فراگیری در کشور شوند اما همچنان پلتفرمهای خارجی، زیستبوم غالب شبکههای اجتماعی در ایران هستند!
✅ این در حالی است که در سایر بخشها، برخی پلتفرمهای خصوصی بومی، توانستهاند کاربران داخلی را از رقبای خارجی بینیاز کنند:
اسنپ | Uber
دیجیکالا | آمازون ۱ ؛ ۲ ؛ ۳
دیوار ۱ ؛ ۲ | ebay ۱ ؛ ۲
فیلیمو | نتفلیکس ۱ ؛ ۲
ورود بازیگران قدرتمند خصوصی به عرصه شبکههای اجتماعی، میتواند به رشد اکوسیستم داخلی بینجامد.
⬅️ اگرچه رشد هر یک از پلتفرمهای مذکور میتواند تحت عوامل محیطی مانند تحریم، زبان متفاوت، نرخ متفاوت بنزین، محدودیت ارتباطات مالی و … سرعت گرفته باشد، اما به هر تقدیر بازیگران توانمند اکوسیستم اقتصاد دیجیتال، توانستهاند مسیر فراگیری اجتماعی را طی کنند.