پرش لینک ها

تغییر سرنوشت انگلیس توسط کمپین‌ها به کمک بیگ دیتا

چگونه یک کمپین انگلیسی توانست با همکاری داده‌کاوان کانادایی، سرنوشت بریتانیا را تغییر دهد

سیاست جدید؛ برای همیشه‌ برنده بودن

نویسندگان

علیرضا حدادی

  • دکترای جامعه شناسی دانشگاه تهران
  • متخصص علوم اجتماعی محاسباتی

محمدرضا دادگستر

  • دانشجوی کارشناسی ارشد سیاست‌گذاری عمومی دانشگاه تهران

چکیده

بسیاری از دولت‌ها برای حکمرانی در مسائل مختلف، به تازگی از منبع عظیم کلان‌داده استفاده می‌کنند. مطالعه این تجارب می‌تواند برای سیاستگذاران و اندیشکده‌ها ایران بسیار آموزنده باشد. یک از این تجربه‌ها، اجرای کمپین‌های سیاسی بریتانیا در رفراندوم برگزیت سال 2016 است، که می‌تواند به عنوان نمونه‌ای از تغییر اجتماعی از طریق کلان‌داده مورد بررسی قرار بگیرد. هدف این گزارش بررسی و تحلیل ابعاد طراحی تبلیغات هدفمندانه طرفداران خروج از اتحادیه اروپا در بریتانیا است. نتایج حاکی از آن است که این مکانیزم توانست توجه رأی‌دهندگان بی‌تفاوت را به سمت اهداف خود جلب کند. در واقع داده‌هایی که از احساسات و انگاره‌های حاکم بر نظام شناختی افراد جمع‌آوری شد، به مدیران کمپین‌ها کمک کرد تا پیام خود را به صورت موثرتری طراحی کرده و کاربران را در معرض امواج آن‌ها قرار دهند. این‌گونه مداخله اجتماعی هوشمند، می‌تواند در بهبود نظام حکمرانی اجتماعی در ایران نیز مورد توجه قرار گیرد. نظام سیاستگذاری با بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه مانند رسمیت‌بخشی به گروه‌بندی اکانت‌ نهادهای دولتی در شبکه‌های اجتماعی، و به‌کارگیری آن به‌عنوان عملکرد حزبی در رخدادهای واقعی جهان سیاست، می‌تواند به صورت تدریجی اعتماد اجتماعی شهروندان نسبت به نظم سیاسی حاکم را افزایش دهد و مسئولیت‌پذیری اظهار نظر مجازی را نیز افزایش دهد.

به اشتراک گذاشتن در

برای ثبت سفارش با کارشناسان ما در ارتباط باشید

شناختیک هرگونه محصول تحلیلی مرتبط با نیاز شما را ارائه می‌کند.

مشاوره

09391003530​

پیشنهادات پروژه

support@shenakhtic.ir