برای بررسی دقیقتر تغییر رفتار کاربران ایرانی در تلگرام پس از فیلترینگ اینستاگرام، کانالها به ۱۱ دسته موضوعی اصلی تقسیم شدند.
نمودار اول، میزان تغییرات تولید محتوای کاربران حرفهای و نمودار دوم میزان تغییرات مصرف محتوا توسط کاربران عادی را نشان میدهد.
بیشترین افزایش پستگذاری، مربوط به موضوعات اقتصادی (۳۱۴ درصد)، کسب و کار (۱۶۷ درصد) و طنز و سرگرمی (۹۸ درصد) است.
تنها کانالهایی با افزایش مصرف محتوا مواجه شدند که موضوعات اقتصادی و کسبوکار داشتهاند.
اما موضوعات آموزشی(۳۹ درصد)، هنری(۲۷ درصد) و مذهبی(۱۰ درصد) با کاهش مصرف روبرو شدند!
این تغییر یا به تعبیری مهاجرت مذهبیها به پلتفرمهای داخلی، هشداردهنده قطبیشدن بیش از پیش جامعه و مغایرت و افول ارزشی است.
نتایج پیمایش ملی شناختیک نیز چنانکه در پست دیگر ذکر شد، نشاندهنده مهاجرت بیشتر افراد مذهبی به پلتفرم داخلی است.
▪️ V: مجموع تعداد بازدید هر کانال
▪️ P: مجموع تعداد پست هر کانال
▪️ n: تعداد کانال فعال در بازه زمانی
▪️ کاربر حرفهای: مدیران کانالها






